Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

BMW M3 kódového označení E46 se do historie automobilového průmyslu zapsala zlatým písmem. Oproti předchůdci E36 sice měla vyšší hmotnost, ale i přes všemožné počáteční rozpačitosti si nakonec získala srdce všech bláznů, kteří rádi jezdili dveřmi napřed. Navzdory zmiňovanému váhovému handicapu tu totiž bylo několik věcí, které zachovaly auto velmi zábavným. Zaprvé to byl tolik potřebný samosvorný diferenciál M Lock s kapalinovou lamelovou spojkou, bez kterého by to vlastně ani nešlo. No a zadruhé tu byla mírná kompenzace tukových vrstev v podobě výkonu 343 koní. Pak už stačilo jen nebát se, zatlačit plyn do podlahy a plynulými promyšlenými pohyby volantem koukat střídavě oknem řidiče a spolujezdce směrem, kterým se auto zcela kontrolovatelně řítilo.

Tyhle doby jsou už dávno tatam. Světu vládne nová generace s vé osmou pod kapotou a o zabitém charakteru, vysoké hmotnosti a dalších sporných bodech se mluví naprosto stejně emotivně jako před sedmi lety. Ale

na to konto se zrodila nová komunita lidí, kteří se rozhodli bojovat proti nastoleným společenským konvencím po svém. Komunita, společenství, parta, nazývejte je jak chcete, ale jedno mají společné: zapálení pro přeplňované motory. Konkrétně pro šestiválcový blok motoru s objemem 3.246 ccm, čtyřventilový rozvodem, dvojicí vaček s variabilním časováním Double Vanos, 343 koňských sil v 7.900 rpm a točivý moment 365 Nm o tři tisíce otáček dřív. Proč to tady všechno zmiňuji? To kvůli tomu, abyste měli snazší možnost srovnání změn, které na agregátu tahle banda lidí provedla, provádí a bude provádět.

Hodilo by se upřesnit, že všichni tito fanatici mají co dočinění s firmou HorsePower Freaks (zkráceně HPF). Tahle firma se v zámoří zabývá zvyšováním výkonu motorů především za pomoci přeplňování jedním nebo i více

turbodmychadly. Samozřejmě to umí taky s kompresory, ale to jen tak pro upřesnění. No a právě pár ze zakladatelů nebo jinak zaangažovaných osob této společnosti svého času propadlo kouzlu evropského divokého kupé BMW M3. Protože kovářova kobyla nemůže chodit bosa, rozhodli se s tím něco udělat. Mezi prvními, kdo se do takové věci pustil, byl Robert Boren se svým černým zlatem, které bylo takovým pokusným králíkem. Celá podstata úpravy je postavena na tom, že se agregát vybaví turbodmychadlem, což rozhodně není nijak jednoduchá záležitost. Mohlo by to být ještě těžší, ale naštěstí je v motorovém prostoru generace E46 relativně dost místa navíc a hlavně je blok motoru natočen o 30 stupňů doprava, což zase hrálo do karet úpravcům.